

Fortfarande på tisdagen (kan bara inte fatta att allt detta har skett och vi sett på en enda dag) åker vi till Rochefort, en av de städer som grundades på 1600 som en fortifierad hman för marinen. Det kom att bli ett stort skeppsvarv för marinens båtar och hade det längsta repslageriet i hela Frankrike, ja till och med den längsta byggnaden i dåvarande Europa. Under sin blomstringstid byggdes ca 17 fartyg i året, mycket imponerande med tanke på hur så gott som allting gjordes för hand...

Precis innan vi kom in till Rochefort vek vi av för att se den gamla bron över Charentefloden. Det är nämligen något alldeles speciellt med den, då den är snarast en fusion av en lyftkran och en linbana eller något liknande. Den består av alltså av en stationär del på vardera delen av stranden och sedan en rörlig del som kan röra sig mellan dem. Denna lösning, som säkerställer såväl höga som djupgående båtars passage, var mycket vanlig kring sekelskiftet men nuförtiden är de flesta nedmonterade. Denna bro är i användning ännu, men endast för fotgängare o cyklister. Bredvid fanns sedan den nya längsgående bron.

Det var från Rochefort som La Fayette lämnade Frankrike 1780 för att stödja rebellerna i det amerikanska inbördeskriget. Han seglade iväg på båten La Hermione, och nu håller man på att bygga en replika av denna båt på samma docka som hon (högst antagligen) byggdes i. När hon sedan är färdig kommer hon sedan att seglas över till Amerika för att sedan stanna där. Ett av sätten att samla in pengar till bygget är att låta folk komma in och titta och se hur färdigställandet går till. Nästan allt görs enligt metoder från 1780-talet, även om ritningen av La Hermione inte har hittats, utan en ritning på en väldigt lika båt används med vissa ändringar för att få henne mer autentisk.

Det var ganska spännande att ha möjlighet att titta in i segelmakarrummet och i smedjan och verkligen se hur allting gjordes utan alla de hjälpmedel vi har nuförtiden. Det gav en helt enorm respekt för alla de arbetare och straffångar som byggde båten på endast elva månader, jämfört med hur bygget nu förväntas ta över tre år(samt insamlandet som startade 1997) trots alla saker som förenklats (transport och annat). Men då var det flera som arbetade, nu rör det sig om dryga 20...
Diane på La Hermione

Som avslutning på dagen for vi till Brouage för att där se solen gå ner. Brouage är en fortifierad liten stad som grundades på 1500-talet precis vid kusten och fortifierades under 1630-talet som en bastion som försvar mot La Rochelle (som kommer i ett senare inlägg). Det hela låter ju hur fint som helst, en romantisk fästning vid havet.Det är bara det att hamnen slammades igen ganska snabbt efter att det blivit färdigt så att bastionen nu ligger ca tre kilometer från havet och 500 meter från floden som med sin biflod ledde till hamnen. Runt stora delar av bastionen finns det mer eller mindre fuktig våtmark
Så var det bara dags och leka paparazzi och försöka fota så mycket man bara kan. Det var så vackert, men precis som i Schweiz går solen ner så väldigt snabbt. En sak jag aldrig vänjer mig vid utan alltid är lika förvånad över...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar